Hektiska veckor

Var ska man börja?

Har inte gjort så mycket egentligen i maj månad, varit hemma hos päronen en del och firat farsans födelsedag.
Efter det var det egentligen bara att sätta igång med syrrans studenttårtsdekorationer,detta tog i princip en hel vecka.

På mors dag så var vi med i något som heter
Gästabudsrundan vilket är ett slags veteranbilsrally, fast vinnaren är inte den som kommer i mål först utan den som har flest rätt på tipsfrågorna och de praktiska proven. Vi kom trea och A valde ut ett 72 delars bestick-set som pris. Välbehövligt,nu är det bara porslinet som fattas ;-) Var roligt att vara ute med amazonen på de sörmländska vägarna. Det är ju även trevligt att träffa andra med samma intresse och så får man beundra andras bilar.

Drog iväg till sthlm på måndagen för att kunna hinna med en tårta till på torsdagen då syrrans student ägde rum.
Den studenten var en historia för sig. För det första regnade det, för det andra fanns det ingen organisation i huvudtaget, klasserna släpptes ut med 2 sek mellanrum så det blev allmänt kaos,syrran sprang förbi platsen där vi stod utan att se oss. Så det var ju bara att ge sig in i myllret av människor och försöka leta, DÅ öppnade sig himlen och det började spöregna.
Det var ett jäkla liv med tutor och skrik till höger och vänster (ville allvarligt talat ta alla huligantutor och stoppa dem där solen inte skiner på deras respektive ägare). Efter ett tag gav vi upp och gick ner till platsen där studentflaken skulle utgå ifrån, efter mycket om och men hittade vi henne där och istället för de 30 min vi skulle fått med henne så fick vi max 5 min eftersom flaket skulle åka. Så besvikelsen var stor att det blev ett sådant fiasko. Skolan borde få en rejäl uppläxning!

Anyway...så blev mottagningen hyfsad i alla fall (dock finns det inga bra bilder därifrån på min kamera då den kameran suger arsle).

Första studenttårtan bestod i alla fall av:
*Vaniljbottnar
*Mörk chokladmousse med baileys
*Vaniljmousse
*spacklad med smörkräm.täckt med SP, Dekorationer i sp och smörkräm








Är hyfsat nöjd, mössan är tänkt att vara en kopia på syrrans egna mössa (förutom översidan naturligtvis).


På kvällen den 4:e var det bara att börja göra fyllningen till tårta nr 2.

Denna tårta blev inte alls som jag ville. Fyllningarna stelnade inte och jag hade inte tillräckligt med snabbmarsan för att rädda dem så det blev mer kräm-liknande :-( Stod och försökte få till det men det krävdes nästan en hel sats med smörkräm för att få fyllningen att vilja stanna i tårtan! Dessutom blev den ju skev och när jag sen fått på sp:n så var jag rätt nervös, såg dagen efter att tårtan började säcka ihop längs kanterna oavsett hur mycket jag försökte trycka ihop den. Som tur var så började den inte svettas i alla fall :)

Hade stort kalas på lördagen med ca 15 pers (det är mycket folk i päronens lilla hus) och det var riktigt trevligt.

Tårta 2:
*vaniljbottnar
*ljus chokladmousse med bitar av mörk choklad
*jordgubbsmousse med jordgubbsbitar
*smörkräm till spackling och dekoration, sp till täckning och dekorationer
(det ska föreställa ett glas och en shaker på tårtan men mina modelleringstalanger har en hel del kvar att önska)









Nu blir det inte mer tårta på ett bra tag utan nu blir det fokusering på annat, vad vet jag inte men det löser sig nog.
Förhoppningsvis får jag träffa bitchen på fredag och sen blir jag solokvist på söndagen. Måste baka till fredagen i så fall..men jag kan naturligtvis inte skriva vad ;)

Kommentarer
Postat av: florsocker

supernice :) TYcker det ser bra ut ja´, du verkar ha fått in snitsen på smörkrämsblommor. Fyllningarna låter smaskens oavsett konsistens.

Btw, ett förslag från mig: Kaaaan vi inte gå en kurs till i höst? Jag har fått lite pengar när jag fyllde år som jag tänkte använda till det...och du fyller ju år i höst liksom......

2009-06-10 @ 14:53:08
Postat av: sofia

gud vilka fina tårtor!!! kan man köpa en av dig?

2011-06-02 @ 15:25:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback